اگر شما هم به عنوان مدیر داروخانه فعالیت میکنید یا قصد دارید در آینده داروخانهی خودتان را تاسیس کنید، قطعا برای پیشرفت داروخانه خود این سوالات فکر کردهاید:
- آیا داروخانهی من رشد کرده است؟
- چگونه رشد داروخانه را اندازهگیری کنم؟
- مهمترین عواملی که بر روی رشد داروخانهی من اثرگذار هستند، چه مواردی هستند؟
- نقطه ضعف داروخانهی من کجاست و در چه صورت مجبور به ورشکستگی میشوم؟
پاسخ دادن به این سوالات برای هر مدیر داروخانه، حیاتی است. در همین سالها داروخانههای بسیاری را دیدهایم که اگر به پاسخ این سوالات توجه نکردهاند، چکهای برگشت خورده و کمبود نقدینگی، آنها را مجبور به اعلام ورشکستگی کرده است.
و در سمت مقابل با مدیرانی آشنا شدهایم که با دادن پاسخهای صحیح به این سوالات، کسب و کار دلانگیزی را برای خودشان، پرسنل و بیماران ایجاد کردهاند.
اما چگونه پاسخ این سوالات را پیدا کنیم؟
در این مقاله به بررسی فاکتورهای کلیدی و اساسی که برای رشد داروخانه حیاتی هستند، خواهیم پرداخت.
4 منطقه داروخانه که نیاز به مدیریت شما دارند:
1.امور مالی داروخانه
این منطقه از داروخانه شامل تمام پولی است که به داروخانهی شما وارد و از آن خارج میشود. از نقدینگی گرفته تا موجودی پول نقد و تمام اتفاقاتی که در این میان رخ میدهند. شما به عنوان مدیر داروخانه باید در مورد وضعیت مالی داروخانه آگاه باشید و بدانید که:
- آیا در مسیر درستی هستید؟
- آیا علائم را به موقع تشخیص میدهید؟
در همین یک ماه گذشته، یکی از داروخانههایی که فرصت همکاری با آن را داشتیم، مجبور به فروش داروخانه شد. متاسفانه مدیر داروخانه دیر متوجه علائم شده بود و مدتها در مسیر اشتباه امور مالی پیش رفته بود.
2.تیم (پرسنل) داروخانه
برخلاف تصور مدیران داروخانه، این بخش سختترین منطقه برای بهبود و رشد است. متاسفانه برخی از مدیران، تمام فعالیتهایی که به رشد داروخانه منجر میشوند را به همین ناحیه محدود میکنند. پاسخ آنها به فرصتهایی که باعث پیشرفت داروخانه میشود، این است که پرسنل مناسبی برای انجام فعالیتها ندارند.
باز هم در ادامهی مقاله به شما فاکتورهایی را معرفی خواهیم کرد که بتوانید تیم (پرسنل) خود را ارزیابی کنید و پیش از آنکه دیر شود، چالشهای مرتبط به آن را برطرف کنید.
3.عملیات و فرایندهای داخلی داروخانه
آیا تا به حال با موضوعات زیر مواجه شدهاید؟
- گذشتن تاریخ انقضای داروها
- نداشتن دارو هنگام مراجعه بیمار (به دلیل فراموشی در ثبت سفارش)
- منظم نبودن اطلاعات انبار و نرمافزار
اگر عملیات و فرایندهای داخلی داروخانه به درستی بهینه نشده باشند، این موارد تنها برخی از چالشهایی هستند که با آنها رو به رو خواهید شد. در ادامه مقاله به فاکتورهای مهمی که یک فرایند داخلی صحیح باید داشته باشد، اشاره میکنیم.
4.رشد داروخانه
آخرین و مهمترین منطقهای که باید به خوبی آن را مدیریت کنید. درواقع نتیجهی فعالیتهایتان در 3 منطقه دیگر را میتوانید اینجا بررسی کنید. رسیدن به رشد داروخانه، آرزوی هر مدیر داروخانه است که بتواند مرزهای داروخانه را گسترش بدهد و به بیماران و مراجعه کنندگان بیشتری خدمت رسانی کند.
8 فاکتور کلیدی پیشرفت داروخانه که هر مدیر باید اندازه گیری کند:
- درآمد به ازای هر مراجعه کننده (در منطقه امور مالی)
- درآمد به ازای هر پزشک (در منطقه امور مالی)
- نسبت تعداد نسخ به تعداد پرسنل (در منطقه تیم)
- نسبت درآمد داروخانه به تعداد کارکنان (در منطقه تیم)
- گردش موجودی محصولات در انبار (در منطقه عملیات)
- نرخ بازگشت سرمایه محصولات در انبار (در منطقه عملیات)
- حجم فروش بهینه (در منطقه رشد)
- نسبت حاشیه سود ناخالص به تعداد مراجعه کنندگان (در منطقه رشد)
فاکتور 1: درآمد به ازای هر مراجعه کننده
به عنوان مدیر داروخانه با 3 روش میتوانید درآمد داروخانهی خودتان را افزایش دهید:
- افزایش مراجعه کنندگان داروخانه
- افزایش فروش حجم محصولات به مراجعه کنندگان
- افزایش نرخ بازگشت مراجعه کنندگان به داروخانه
اندازهگیری این فاکتور به شما کمک میکند تا استراتژی مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید و در صورتیکه مسیر اشتباهی را انتخاب کردهاید، به سرعت متوجه شوید.
فاکتور 2: درآمد به ازای هر پزشک
اگر عمدهی درآمد داروخانهی شما حاصل از نسخ میباشد، باید توجه ویژهای به این فاکتور داشته باشید. به طور مثال تصور کنید که بعد از محاسبهی این فاکتور متوجه میشوید که 2 پزشک بیشترین تعداد نسخ را برای شما ارسال میکنند. همین موضوع باید برای شما یک آلارم باشد که اگر روزی این دو پزشک مکان جغرافیایی خودشان را تغییر بدهند، درآمد داروخانهی شما به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. متاسفانه تجربهی ما نشان داده که همین موضوع باعث تعطیلی داروخانه خواهد شد.
فاکتور 3: نسبت تعداد نسخ به تعداد پرسنل داروخانه
یکی از مهمترین چالشهای فعلی داروخانه، استخدام و نگهداشت پرسنل مناسب برای داروخانه است. با کمک این فاکتور شما میتوانید محاسبه کنید که آیا تعداد پرسنل شما برای انجام فرایندهای مربوط به نسخ کمتر، بیشتر و یا برابر با حد استاندارد مد نظرتان است.
چه نکاتی را این فاکتور میتواند به شما نشان دهد:
- آیا ساختار مناسبی برای انجام فعالیتها توسط پرسنل در نظر گرفتهاید؟
- آیا افراد مناسبی را برای انجام فعالیتها استخدام کرده اید؟
فاکتور 4: نسبت درآمد داروخانه به تعداد پرسنل
فاکتور مهم بعدی دربارهی پرسنل به این موضوع اشاره میکند که به طور میانگین، هر کدام از پرسنل به چه میزان برای داروخانه درآمدزایی میکند. مقایسهی این فاکتور در یک دورهی زمانی میتواند بینش بسیار مناسبی دربارهی فعالیت کارکنان و توانمندیهای آنها را به شما نشان دهد.
در صورتیکه با مقایسهی این فاکتور در دورههای زمانی مختلف، متوجه کاهش یا شدید این فاکتور شدید، باید به فکر اخراج یا استخدام نیروهای جدید باشید.
فاکتور 5: گردش موجودی محصولات در انبار
اگر قصد دارید داروخانهی سودآورتری داشته باشید، این فاکتور یکی از مهمترین مواردیست که باید در نظر بگیرید. اکثر داروخانهها موجودی بسیار زیادی را در قفسههای خود نگهداری میکنند و این یکی از بزرگترین دلایل مشکلات جریان نقدینگی در داروخانه است. این داروخانهها انباری پر از محصول دارند اما برای پرداخت چکهای شرکتهای پخش با مشکل مالی رو به رو شدهاند. با یک قانون سرانگشتی، در پایان سال بهتر است میزان فروش شما (در کل آن سال) بیش از 16 برابر هزینهی محصولاتی باشد که پایان سال در انبار دارید.
فاکتور 6: نرخ بازگشت سرمایه محصولات در انبار
دومین فاکتور مهم در خصوص محصولات موجود در انبار مربوط به نرخ بازگشت سرمایهی محصولات موجود در انبار است. دلایل اهمیت این فاکتور:
- چه میزان زمان لازم است تا تمام محصولات موجود در انبار به فروش برسد؟
- اگر قصد خرید محصول جدیدی را دارید، آیا تا زمان سررسید چک به فروش میرسد؟
فاکتور 7: حجم فروش بهینه
اشتباهی که بسیاری از مدیران داروخانه انجام میدهند این است که حجم فروش داروخانه را برابر با سود فرض میکنند. نکتهی کلیدی این است که تمرکز خود را بر روی به دست آوردن حجم فروش بهینه قرار دهید. گاهی اوقات بهتر است که برخی از بیماران را به سایر داروخانهها معرفی کنید و هزینهی کمتری برای خرید تمام محصولات در داروخانه انجام دهید.
فاکتور 8: نسبت حاشیه سود ناخالص به تعداد مراجعه کنندگان
زمانیکه سود ناخالص خود را به ازای تعداد مراجعه کنندگان به داروخانه حساب میکنید، میزان تاثیرگذاری خود را در ارائه خدمات اندازهگیری میکنید. با محاسبهی این فاکتور در بازههای زمانی مختلف و به دست آوردن روندهایی که در داروخانهی شما وجود دارند، میتوانید متوجه شوید که تلاش خودتان را در کجا متمرکز کنید. افزایش این نسبت تاثیر مستقیمی بر توانایی شما در پرداخت هزینهها، سودآوری داروخانه و البته درآمد شما دارد. برخی از راههای افزایش این نسبت شامل:
- تنوع خدمات خودتان در داروخانه را افزایش دهید.
- سطح کیفیت مشاورههای دارویی و سلامت داروخانه را ارزیابی کنید.
جمع بندی مقاله به همراه توصیه های تیم NeuroBI
اندازهگیری کنید، روندها را مشخص کنید، نسبت به آنها پاسخگو باشید و بهترین استراتژی رشد را برای داروخانهتان ترسیم کنید. داروخانهی شما چه کوچک و چه بزرگ، میتواند نقطهی شروعی برای ساختن یک بیزینس سود ده و رشد کننده باشد و تنها چیزی که شما را با سایر داروخانهها متمایز میکند، نحوهی مدیریت شماست.