NeuroBI

امور و تکالیف مالیاتی داروخانه ها

امور و تکالیف مالیاتی داروخانه

در مدیریت یک داروخانه، مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی وجود دارد که باید به‌ صورت دقیق و با دقت انجام شوند. یکی از مواردی که ممکن است در نگاه اول فراموش شود یا اهمیت آن فراموش شود، واریز مالیات داروخانه است. انجام تکالیف مالیاتی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تعهدات مالی، اهمیتی بسیار زیادی دارد.

عدم رعایت این تکالیف می‌تواند عواقب جدی برای داروخانه به همراه داشته باشد؛ از جمله پرداخت جریمه، تأخیر در مذاکرات مالیاتی، یا حتی موجب مشکلات حقوقی شود.

بنابراین، آگاهی و بررسی دقیق از تکالیف و واریز به موقع آن‌ها، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت مالی در داروخانه‌ هاست. در ادامه مقاله، به بررسی دقیق‌تر این تکالیف مالیاتی و راهکارهای موثر برای مدیریت آن‌ها خواهیم پرداخت.

تکالیف مالیاتی داروخانه شامل چه مواردی است؟

تمام تکالیف مالیاتی که هر مدیر داروخانه از ابتدای تاسیس تا زمانی که داروخانه فعالیت دارد، شامل موارد زیر است:

  1. ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و دریافت کد اقتصادی
  2. اقدام برای دریافت دفتر روزنامه و تکمیل آن ها
  3. تکمیل صورت معاملات فصلی
  4. اظهارنامه مالیاتی
  5. دفاع از اظهارنامه مالیاتی ارائه شده

تکالیف مالیاتی مدیرداروخانه

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد میپردازیم:

ثبت در سامانه امور مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

داروخانه ها میتوانند به دو صورت ثبت شوند:

ثبت داروخانه در مالیات

  • به صورت حقوقی (با ثبت شرکت) 
  • به صورت حقیقی و توسط موسس داروخانه

پیشنهاد اکثر متخصصین حسابداری به مدیران داروخانه این است که به صورت حقیقی داروخانه خودشان را ثبت کنند، زیرا مزایای مالیاتی بیشتری را میتوانند دریافت کنند.

برای ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و دریافت کد اقتصادی به سامانه tax.gov.ir مراجعه کنید و از بالای صفحه نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنید. 

اقدام برای دریافت دفتر روزنامه و تکمیل آن ها

دفترهای روزنامه و دفترهای کل در حسابداری برای ثبت و دسته‌ بندی تمامی تراکنش‌های مالی و مالیاتی داروخانه استفاده می‌شوند.

۱. دفتر روزنامه

ویژگی‌ها:

    • دفتر روزنامه حاوی تمامی تراکنش‌های روزانه داروخانه است.
    • تراکنش‌ها به ترتیب زمانی، در حساب‌های مربوط ثبت می‌شوند.
    • از دفتر روزنامه برای جمع‌بندی اطلاعات مالی و تهیه گزارش‌های مالی استفاده می‌شود.

چگونه باید تکمیل شود: 

    • برای تکمیل دفتر روزنامه، تمام تراکنش‌های مالی روزانه داروخانه؛ از جمله فروش، خرید، هزینه‌ها، واریزها و برداشت‌ها در حساب‌های مختلف ثبت و سپس جمع‌بندی می‌شوند.
    • پس از ثبت تراکنش‌های روزانه، باید ترازنامه روزانه از دفتر روزنامه تهیه شود که بالانس حساب‌ها را نشان می‌دهد.

۲. دفتر کل

ویژگی‌ها: 

    • به عنوان مرحله بعدی پس از دفتر روزنامه، برای جمع‌بندی اطلاعات مالی و تهیه گزارش‌های مالی به کار می‌رود.

چگونه تکمیل می‌شود؟

      • برای تکمیل دفتر کل، تمام تراکنش‌ های ثبت شده در دفتر روزنامه به ترتیب حساب‌ها در دفتر کل منتقل می‌شوند.
      • سپس هر حساب به صورت مجزا در دفتر کل قرار می‌گیرد و اطلاعات مالی‌نگاری شده در آن حساب، به طور دقیق و جامع ثبت می‌شود.

تکمیل صورت معاملات فصلی

در پایان هر فصل، شما به عنوان مدیر داروخانه مدت 45 روز فرصت دارید تا تمام اسناد خرید و فروش خودتان را در سامانه امور مالیاتی تحت عنوان صورت معاملات فصلی تکمیل کنید. 

اظهارنامه مالیاتی

پس از پایان سال مالی (که معمولا برای اغلب داروخانه ها همان پایان سال شمسی می باشد) یک فرصت 3 ماهه (تا پایان خرداد) در اختیار دارید تا اظهارنامه مالیاتی خودتان را در سامانه ثبت کنید. 

دفاع از اظهارنامه مالیاتی ارائه شده

در این مرحله، اگر تمام تکالیف را به درستی انجام داده باشید، نتیجه اعلام شده همان مبلغی است که سمت شما اظهار شده بود. در غیر اینصورت باید بتوانید در جلسه ای که سازمان امور مالیاتی از شما دعوت میکند، به کمک مدارک و صورت حساب های مالی از خودتان دفاع کنید. زمانیکه مدارک قابل دفاع در اختیار نداشته باشید و در جلسه حضور پیدا نکنید، مالیات شما به صورت علی الراس محاسبه خواهد شد که در ادامه به آن میپردازیم.

مالیات داروخانه چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، اگر تکالیف به درستی انجام شده باشند، مالیات داروخانه برابر با همان مقداری خواهد بود که از سمت شما ارائه شده است.

اما اگر اظهارنامه به درستی ارائه نشده باشد و یا اصلا ارسال نشده باشد، چه اتفاقی برای داروخانه پیش خواهد آمد. 

محاسبه مالیات داروخانه به روش علی الراس

درواقع در این روش شما به ممیز مالیاتی اجازه میدهید تا خودش مالیات داروخانه را محاسبه کند. در این روش ابتدا بر اساس فروشی که توسط دستگاه پوز ثبت شده است و سازمان امور مالیاتی به آن دسترسی دارد، فروش داروخانه ی شما تخمین زده میشود. 

در مرحله بعدی به واسطه ضرایب از پیش تعیین شده، سود داروخانه ی شما محاسبه میشود. این ضریب برای دسته محصولات مختلف داروخانه متفاوت است. به طور مثال برای داروهایی که به صورت نسخه ای به فروش رسیده اند، این ضریب برابر با 4 درصد و برای بعضی از دسته ها تا 28 درصد نیز ممکن است افزایش پیدا میکند. 

(نکته قابل توجه این است که مالیات داروخانه نسبت به سود آن محاسبه میشود.)

پس ابتدا با توجه به این ضرایب، سود داروخانه محاسبه شده و از این سود بخشی از آن به عنوان مالیات در نظر گرفته خواهد شد. 

برای مشاهده این ضرایب میتوانید به این لینک مراجعه کنید. 

تقویم انجام امور مالیاتی داروخانه 1403

  • تا پایان خرداد ماه: ارائه اظهارنامه مالیاتی سال 1402
  • تا پایان 15 مرداد: اظهارنامه فصل بهار
  • تا پایان 15 آبان: اظهارنامه فصل تابستان
  • تا پایان 15 بهمن: اظهارنامه فصل پاییز
  • تا پایان سال 1403: پلمپ دفاتر روزنامه و کل سال جدید

تقویم انجام امورمالیاتی داروخانه ها

نکات مهم درباره سازمان امور مالیاتی

نکته اول: سازمان امور مالیاتی به تمامی تراکنش های مالی حساب و دستگاه پوز شما دسترسی دارد. پس در زمان اعلام فروش داروخانه، هیچ گاه عددی کمتر از عدد ثبت شده در دستگاه پوز را اعلام نکنید. این موضوع باعث افزایش حساسیت مامور ممیز مالیاتی نسبت به فعالیت های شما خواهد شد. 

نکته دوم: اگر در سال های ابتدایی داروخانه شما ضررده باشد و اسناد و مدارک مالی را به درستی ثبت نکرده باشید، ممکن است که بازهم مامور مالیاتی برای شما مالیاتی را مشخص کند و ملزم به پرداخت آن باشید.

نکته سوم: حساب جاری داروخانه را از حساب شخصی خودتان حتما جدا کنید. در صورتیکه این حساب ها مرز مشخصی نداشته باشد و نتوانید آن را اثبات کنید، به احتمال بسیار زیاد ممیز مالیاتی مبلغ بیشتری را به عنوان مالیات در نظر خواهد گرفت.

جرایم مالیاتی داروخانه و راه‌ های جلوگیری از آن

دو جریمه اصلی در ارتباط تکالیف مالیاتی داروخانه وجود دارد:

  1. اگر اظهارنامه مالیاتی داروخانه در زمان صحیح و به شکل درستی انجام نشود، به ازای هر مبلغی که اعلام نشده باشد و یا کمتر از میزان فروش واقعی اعلام شده باشد، 30 درصد جریمه تعلق خواهد گرفت و به صورت نابخشودنی باید پرداخت شود.
  2. اگر صورت معاملات فصلی نیز به درستی ارسال نشوند، به ازای فروشی که در آن بازه تجربه کرده‌ اید و اعلام نشده، 2 درصد و به ازای میزان خریدی که اعلام نشده، 1 درصد جریمه خواهید شد. اما تفاوت این جریمه با مورد قبلی در این است که قابل بخشش میباشد.

جمع بندی مقاله به همراه توصیه های تیم NeuroBI

بسیاری از مدیران داروخانه با قوانین و نکات مرتبط با حسابداری و مالیات داروخانه آشنا نیستند. این موضوع باعث میشود تا نکاتی بسیار ساده و قابل حل به چالش‌های بسیار پیچیده ای برای مدیران تبدیل شود. برای پیشبرد اهدافتان حتما دانش خودتان در ارتباط با مالیات را افزایش دهید تا با مشکلاتی که میتواند برای شما ایجاد کند، مواجه نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت دریافت خدمات NeuroBI در مرداد ماه ویژه 35 داروخانه کلیک کنید
پیمایش به بالا