NeuroBI

روش محاسبه سود دهی داروخانه

روش محاسبه سود دهی داروخانه و 2 راه افزایش آن

در ابتدای مقاله سود دهی داروخانه باید به یک نکته خیلی مهم اشاره کنیم:

داروخانه یک موسسه درمانی و ارائه خدمات سلامت است اما همانند هر کسب و کار دیگری، یک موسسه (بنگاه) اقتصادی نیز هست.

اگر به داروخانه به عنوان یک مجموعه اقتصادی نگاه نکنیم؛ پس از مدتی با تعداد بینهایت چک برگشت خورده، بدهی‌های غیرقابل جبران، مطالبات وصول نشده و … رو به رو خواهید شد.

محاسبه سود دهی داروخانه

آیا سود دهی داروخانه‌ی شما در وضعیت مناسبی قرار دارد؟

چگونه می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم؟ چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که راه را درست می‌رویم؟ آیا آینده‌ی داروخانه‌ی ما روشن است؟ 

برای پاسخ دادن به این سوالات لازم است با یک سری مفاهیم و شاخص‌های اقتصادی آشنا شویم:

  • سود ناخالص: برابر است با اختلاف درآمد داروخانه‌ی شما با هزینه‌ای که برای خرید آن محصولات پرداخت کرده‌اید.
  • سود عملیاتی: اگر از سود ناخالص، هزینه‌های عملیاتی مانند اجاره، حقوق پرسنل، حقوق مسئول فنی و … را کم کنیم، سود عملیاتی شما به دست می‌آید.
  • سود قبل از مالیات: در مرحله‌ی بعد باید هزینه‌های مالی مانند چک، وام و … را از سود عملیاتی کم کنیم.
  • سود خالص: و درنهایت با کم کردن مالیات از سود قبل از مالیات، می‌توانید سود خالص داروخانه را محاسبه کنید.

تمام این محاسبات انجام می‌شوند تا بتوانیم شاخصی به نام حاشیه سود خالص (Net margin) را اندازه‌گیری کنیم. “حاشیه سود خالص” به عنوان یک ابزار به ما کمک می‌کند تا پاسخ سوالات کلیدی خود را پیدا کنیم. برای محاسبه‌ی این شاخص باید سود خالص داروخانه را بر تمام درآمد داروخانه تقسیم کنیم و در عدد 100 ضرب کنیم. 

حاشیه سود خالص به شما نشان میدهد که به ازای هر هزار تومان فروشی که دارید، چند درصد آن برابر با سود خالص شما خواهد بود.

حاشیه سود خالص داروخانه چگونه محاسبه می‌شود؟

تصور کنید که فروش شما در ماه گذشته یک میلیارد تومان ثبت شده است. و از این مقدار، 150 میلیون تومان به صورت مطالبه شما از بیمه درآمده است. اگر بیمه 6 ماه دیگر با شما تسویه کند، ارزش این 150 میلیون تومان (به دلیل تورم) به صورت تقریبی برابر با 115 میلیون تومان خواهد بود. 

پس می‌توانیم به این صورت محاسبه کنیم که در ماه گذشته درآمد شما به صورت تقریبی برابر با 965 میلیون تومان است. 

اگر برای خرید محصولاتی که در این یک ماه فروش رفته اند، 700 میلیون تومان به شرکت‌های پخش پرداخت کرده باشید، سود ناخالص شما برابر با 265 میلیون تومان خواهد بود. 

در مرحله‌ی بعد باید محاسبه کنید که در این یک ماه چقدر برای منابع انسانی و اجاره‌ی مکان پرداخت کرده‌اید. اگر این میزان را هم برابر با 84 میلیون تومان در نظر بگیریم (حقوق تکنسین‌ها + دکتر داروساز + اجاره‌ی مکان)، سود قبل از مالیات شما برابر با 181 میلیون تومان خواهد بود. 

و در نهایت با احتساب مالیات 125 میلیون تومانی برای داروخانه، سود خالص داروخانه برابر با 56 میلیون تومان خواهد بود. 

برای محاسبه‌ی حاشیه سود خالص داروخانه، باید سود خالص را بر تمام درآمد داروخانه تقسیم کنید و در عدد 100 ضرب کنیم. حاشیه سود خالص برای این داروخانه برابر با 5.6% خواهد بود. 

2 راه اصلی افزایش حاشیه سود خالص داروخانه

به فرمول حاشیه سود خالص داروخانه توجه کنید:

فرمول محاسبه سود داروخانه

بر اساس این رابطه شما دو راه اصلی برای افزایش سود خالص داروخانه‌ی خود دارید:

  • افزایش درآمد داروخانه
  • کاهش هزینه‌های داروخانه

البته همانطور که مشخص است، باید به گونه‌ای این اتفاقات در داروخانه رخ دهد که تاثیر چندانی بر روی متغیر دیگر نگذارد. مثلا اگر شما راهی پیدا کنید که درآمد داروخانه را 30 میلیون تومان افزایش دهد و به خاطر اجرا شدن این راه مجبور باشید 30 میلیون تومان نیز هزینه کنید، در واقع حاشیه سود داروخانه‌ی شما حتی کاهش پیدا می‌کند. 

افزایش درآمد داروخانه

در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم درباره‌ی این صحبت کنیم که چگونه می‌توانیم حاشیه سود خالص داروخانه‌ی خود را افزایش دهیم. 

  1. بر روی فروش محصولات یا ارائه خدمات با حاشیه سود بالا تمرکز کنید.
  2. بر روی ارائه خدمات به بیمارانی که محصولات با حاشیه سود بالا مصرف می‌کنند، تمرکز کنید. (به طور مثال با تمرکز بر بیماری دیابت سعی کنید تا محصولات و خدمات تخصصی در این حوزه به بیماران ارائه کنید تا حاشیه سود خود را افزایش دهید.)
  3. شبکه سازی و هم افزایی با پزشکانی که حاشیه سود نسخ بالایی دارند. در این مورد می‌توانید با پزشکان صحبت کنید تا با ارائه خدمات بیشتر به بیماران آن‌ها و کمک به افزایش اثربخشی درمانشان، بیماران را به داروخانه‌ی شما معرفی کنند.

این موارد به شما کمک می‌کنند تا فروش کل داروخانه‌ی خود را افزایش دهید. اما همان طور که متوجه شدید، افزایش فروش به تنهایی نمی‌تواند نتایج مورد نظر شما را ایجاد کند. 

در شرایط کنونی که رقابت بسیار شدیدی میان داروخانه‌ها وجود دارد، یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیر داروخانه این است که هزینه‌های داروخانه را به حالت بهینه در بیاورد. 

خرید بهینه داروخانه

اما چگونه بهترین خرید را برای داروخانه انجام دهیم؟

هدف ما این است که در یک مقاله‌ی متفاوت به این سوال پاسخ دهیم. اما به صورت کلی همیشه باید به 4 نکته توجه کنید.

  1. سعی کنید با روش‌های خرید گروهی آشنا شوید.
  2. بر اساس اطلاعات گذشته‌ی داروخانه خرید کنید. شهود مدیر داروخانه و پرسنل ممکن است تحت تاثیر شرایط دچار خطا شود و نتوانند بهترین تصمیم را برای خرید بگیرند.
  3. پیش از صحبت با ویزیتور شرکت پخش، لیستی از نیازهای خودتان (شامل نام دارو، شرکت‌های پخشی که معمولا آن دارو را ارائه می‌کنند، قیمت خرید قبل، قیمت فروش فعلی، تعداد پیش‌بینی شده برای خرید) به همراه داشته باشید. 
  4. اخبار را دنبال کنید و با ایجاد شبکه سازی، از تغییرات قیمتی و کمبود دارویی پیش از بقیه آگاه شوید. 

با توجه به مقالات بین‌المللی، خرید بهینه می‌تواند تا 6 درصد حاشیه سود خالص شما را افزایش دهد. برای اینکه بزرگی این عدد را درک کنید، باید حاشیه سود خالص داروخانه‌ی خودتان را محاسبه کنید.

جمع بندی مقاله به همراه توصیه‌های تیم NeuroBI

محاسبه کنید، محاسبه کنید، محاسبه کنید

متاسفانه بسیاری از مدیران داروخانه را می‌بینیم که به دلیل فرار از محاسبه کردن هستند و موضوع ناراحت کننده این است که دلیل موجهی برای این موضوع ندارند. 

مدیریت کردن تنها این نیست که پرسنل داروخانه بدانند شما مدیر هستید. تصمیم‌هایی که می‌گیرید، از شما یک مدیر خوب میسازد. حتما زمانی از روز خود را به شناخت داروخانه و اعداد و ارقام آن اختصاص دهید تا بتوانید تصمیم‌های بهتری برای آن بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت دریافت خدمات NeuroBI در مهر ماه ویژه 35 داروخانه کلیک کنید
پیمایش به بالا